Patriæ et Literis

Print

Patriæ et LiterisPatriæ et Literis 1992

Nis Schmidt (født 1932)
Alkyd på masonit 85 x 95cm

Nis Schmidt har skabt et værk, alle kan relatere sig til i kraft af den genkendelige studenterhue og tavlen. Men så begynder der at opstå nogle spørgsmål, for hvad er det for nogle meddelelser, der kommer frem på tavlen? Som en detektiv forsøger beskueren at løse gåden…. Titlen Patriæ et Literis fortæller os, at billedets tematik kredser om fædreland og lærdom eller videnskabelig dannelse.

Men der er også flere elementer i billedet – den genkendelige nøgle er symbolet for undervisning, der åbner op for viden. Selve tavlen har også symboler, blandt andet en trekant, som står for matematik og treenigheden.

Nis Schmidt viser, at det også er et meget personligt billede. Tallet 40 symboliserer nemlig, at det i 1992 var 40 år siden, han blev student, og den afbildede studenterhue er såmænd hans egen. “Pingo ergo sum” er en reference til Descartes’ berømte “Cogito, ergo sum” (Jeg tænker, altså eksisterer jeg) og er for nogle filosofisk abstraktion, men udsagnet her står nok som en meget præcis formulering af, hvordan en kunstner som Nis Schmidt lever og ånder – nemlig ved at male – ved at skabe kunst lever han.

Selve maleriets udtryk bærer præg af, at det er malet med alkydmaling, det bliver meget hårdt og fladt og har ikke, som vi ser i mange andre malerier, oliens struktur, og billedets største kvalitet er da også, at det på en meget fortællende måde både er et personligt værk og et meget alment vedkommende værk. Hele maleriet bliver næsten som en tavle – et metaværk, hvor tavlen i tavlen bliver symbolet på, at ligesom tavlen kan indeholde meddelelser, så kan kunsten også. Kunst er et meddelelsesrør.

Nis Schmidt maler da også for at fortælle noget. I 1956 blev han lærer, og han debuterede som autodidakt kunstner på Den Frie i København i 1961. Han arbejdede således i mange år som lærer samtidig med, at han udstillede.

Fascinationen af kendte og almindelige slidte brugsgenstande, kombineret med ord og tegn, er Nis Schmidts måde at forene ånden og det materielle på. Han konverterede som voksen til katolicismen og har siden 1974 skabt en lang række kirkeudsmykninger. Ved sit samarbejde med flere glasværksteder har han forbundet sin viden om kristendom med et flot kunstnerisk udtryk i glasmosaikker.

Herning Gymnasium har i alt 3 værker af Nis Schmidt, de to andre billeder er fra samme serie som dette.