Nyheder

Print

Grænseoverskridende Trysiltur

Vandring og badning
Vores studietur startede ved gymnasiet, hvor vi med bus mandag blev kørt til Billund Lufthavn for at flyve til Oslo og derefter tage bus til Trysil, hvor vi skulle bo på det femstjernede Radisson Blu hotel. Her blev vi indkvarteret på værelser af fem, hvor vi kunne pakke vores backpack til de næste tre dage. Tirsdag startede vi med at handle mad ind til den vandretur, som ventede os de næste dage. Herefter gik vi til det gymnasium, der ligger i Trysil, hvor vi skulle køre fra med en gruppe nordmænd. Tirsdag gik vi omkring 3 km, før vi slog lejr og slog telte op ved en sø, hvor der kunne fiskes og bades. Frokost og aftensmad stod hvert telt selv for, og det skulle laves på trangiaer. Vi var heldige med at fange et par fisk, og om aftenen gik vi alle sammen op på bjerget for at se solnedgangen og nyde udsigten.

Udsigten fra grænsen
Onsdag skulle vi vandre igen. Her gik vi først 2-3 km mod et bjerg, hvor vi satte vores backpacks ved bunden, og så gik vi op på toppen for at nyde udsigten ved grænsen mellem Norge og Sverige i 1200 meters højde. Herefter gik vi videre mod et mere skovrigt område nær Sverige. Omkring kl. fem havde vi gået omkring 13 km (og en masse højdemeter) og nåede frem til endnu en sø, hvor vi slog lejr og igen kunne slappe lidt af. Om aftenen begyndte det dog at regne lidt, men det hindrede os ikke i at sidde ud og snakke, fiske eller hvad man nu fandt på.

Riverrafting og udspring
Torsdag morgen pakkede vi teltene sammen for sidste gang og gik de sidste 2 km til de busser, der skulle hente os og køre os tilbage til gymnasiet i Trysil. Her fik vi hængt teltene til tørre, og så gik turen tilbage til hotellet. Et par timer efter skulle vi på tur igen, men denne gang var det for at riverrafte. Det var en sjov tur, hvor man fik grinet en masse, og nogle fik også afprøvet grænser, da vi blandt andet også kunne vælge at hoppe 7 eller 4 meter ned fra en bro. Vi havde nogle virkeligt dygtige og sjove guider, som fik skabt en god stemning med kampråb, vandkamp mellem bådene og ikke mindst godt humør. Om aftenen var der tid til afslapning og hygge på værelserne.

Det store adrenalinkick
Fredag skulle vi ud at juve, hvilket går ud på, at man rutsjer, går, springer gennem og hopper ved vandfald. Her blev vi delt op i to hold, og så var det ellers bare at afprøve grænser, få adrenalinkicks og have det sjovt. Det højeste hop var omkring 13 meter, hvor man ikke skulle tænke for meget, før man sprang. Det var en vildt fed dag og for mange den fedeste aktivitet på turen. Fredag var vores sidste aften, så vi fik en lækker aftensmad på hotellets restaurant, men før det nåede vi også at komme i poolen på hotellet, for vi havde ikke fået nok af vand. Lørdag morgen gik turen så tilbage til Danmark med rygsækken pakket med en masse gode nye oplevelser og minder sammen med klassen, hvor alle på den ene eller anden måde havde fået rykket deres grænser.