Nyheder

Print

“Jørn og Okay” var starskuddet

Månedens portræt: Gitte Frank

3.a, årgang 1992

Gymnasietiden var præget af meget spændende og farverige undervisere, der brændte for deres fagområde. Min gymnasietid var fuld af musik. Omkring mit kongebal i 3.g startede vi den fantastiske gruppe ”Jørn og Okay” i bedste The Commitments-stil. ”Jørn og Okay” fortsatte mange år efter, og det er ikke længe siden, jeg var til revival-koncert med dem på Fermaten. I fritiden spillede jeg klassisk klaver hos Jens Kragsig Thomsen og sang i Dorte Billes kor på musikskolen. Et kor jeg senere kom tilbage til Herning og overtog. Jeg sang i jazzkvartet med Troels Skjærbæk, Erik Korsvik Østergaard og Peter Bjerrum. Jeg sang i bluesbandet ”Howling Amnesia” og trioen ”Konen og Skrabeæggene” med bl.a. Søren Licht fra min klasse. Der var liv og glade dage og masser af jobs, der blev betalt med fri fadøl.

Uddannelser og parykker
I 1994 søgte jeg ind på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus og kom ind første gang – 20 år gammel. Det var 4 fantastiske og lærerige år. Jeg blev leadsanger i Discobandet ”Le Freak” og havde nogle skønne år der med flotte specialsyede kostumer, parykker og masser af glimmer. Allerede til informationsmødet på konservatoriet mødte jeg Jim Hjernøe. Han gik på 2. år på uddannelsen, og det var kærlighed ved første blik. Vi flyttede ret hurtigt sammen i en lejlighed i Aarhus og fik 14 begivenhedsrige år sammen og to skønne børn, inden vi gik fra hinanden i 2008. Årene med Jim var masser af musik og hårdt arbejde. Vi tog vores studium alvorligt og fordybede os i udviklingen af rytmisk korsang i Danmark, og det blev en vigtig vej for os begge. Jim blev professor i Rytmisk Korledelse i 2006, og jeg tog efter endt studium i 1998 tilbage til Herning og arbejdede de næste mange år på at udvikle et dynamisk og nyskabende rytmisk kor- og vokalmiljø i min hjemby. Det gjorde jeg på Herning Musikskole, mens Ole Vels Poulsen stadig var leder. Vi havde et godt samarbejde, og han gav mig plads til at prøve nogle ting af. Bl.a. gennemførte vi i 2006 et kæmpe kor-event ”World a cappella” i Herning med konservatoriesangere fra hele Jylland og den amerikanske komponist Roger Treece som instruktør. Han havde skrevet det meget smukke stykke kormusik ”The Four Loves” til lejligheden.

En guldåre af sangere
Omkring 2001/2002 overtog jeg ”resterne” af det musikskolekor, jeg selv sang i under gymnasietiden.  Det blev hurtigt til 2 kor: Tight Tunes og Vox11. Sidstnævnte gruppe bestod primært af ekstra talentfulde sangere i gymnasiealderen, og de kom til at fylde en hel del i min livshistorie. Da vi kom igennem de første måneder med at træne øvedisciplin og mobiltelefoner, der skulle slukkes under øvningen, tog udviklingen fart, og det viste sig, at jeg havde ramt en guldåre af vidunderlige, talentfulde unge sangere.

Vox11 deltog i konkurrencer i ind- og udland, og vi vandt meget ofte. Flere af sangerne søgte på konservatoriet og lever i dag af musik, og gruppen eksisterer i øvrigt stadig i bedste velgående. Vi fik tilbudt en del jobs i  Midt-og vestjylland til kulturarrangementer, firmaarrangementer, fødselsdage, fester mm. Efterhånden var der rigeligt at lave – både administrativt med booking af koncerter og kunstnerisk med arrangementer af nye sange. En af sangerne, min gode ven, Morten Vinther Sørensen, blev min medkorleder, og vi havde et helt unikt samarbejde frem til 2009, hvor jeg stoppede, og han overtog gruppen. I 2008 udgav Vox11 debut cd’en ”Take Off”.

For mit arbejde med det rytmiske kor miljø i Herning og Vox11 modtog jeg Ringkøbing Amts Musikpris 2006 og Herning Kommunes Kulturpris 2007.

Sang og selvudvikling
Jeg har siden 1996 undervist i solosang og altid været fascineret af det udviklingsrum, man kan skabe for et andet menneske. I årenes løb er der kommet flere og dybere lag i min sangundervisning, og de seneste år oplever jeg, at flere opsøger mig for at prøve kræfter med sangen som en del af et selvudviklingsforløb. At synge er stærkt forbundet med livskraft og kreativitet, og min erfaring er, at mennesker der lider af stress, depression eller manglende livsenergi, kan bruge sangen til at hele og komme ovenpå. Omvendt kan den sangundervisning, jeg har udviklet, også være god for folk, der f.eks. har et krævende lederjob, hvor de hele tiden skal være ovenpå og i kontrol. Sangen kan styrke deres kreative side og give dem en bedre personlig balance.

Som en naturlig følge af udviklingen i mit sanglokale og den retning, mit eget liv har taget, påbegyndte jeg i 2011 en 4-årig uddannelse som psykoterapeut på ID Academy, og i dag arbejder jeg med psykoterapi og sangundervisning i mit eget firma.