Nyheder

Print

Laboratorieforsøg på egen krop

2.M har i den forløbende uge lavet laboratorieforsøg i biologi. Forsøget handlede om nerveledningshastighed og smagssansen.

Kunne eleverne ikke bare læse om det? kan man fristes til at spørge, Nej! For at forstå kroppen, må vi også bruge kroppen. Det er Freja fra 2.M enig i: ”Forsøgene fungerer som en ‘brain-break’. Det sætter teorien i sammenhæng og fører til en større forståelse for stoffet. Det var interessant at udføre nerveledningshastighedseksperimentet, fordi det blev gjort klart, at det er noget fysisk i os.”. Forsøg på egen krop kan altså både være et godt afbræk i undervisningen, og forståelsesgørende for eleverne.

Det er en vigtig, at vi sætter gang i mange af vores sanser, derfor skal eleverne på Herning Gymnasium ofte både læse, skrive, lytte og prøve tingene på egen krop. Det er ikke kun lærerigt, men også sjovt, for som Therese fra 2.M siger: “Det har været interessant at blive suget ind i nogle af de tekster, vi læser om og at få lov til at teste nogle af undersøgelserne på os selv. De forskellige eksperimenter, har givet os en meget større forståelse for faget, i og med, at vi selv har stået med det i vores egne hænder og selv har rede gjort for resultater og diverse fejlkilder, som er blevet diskuteret.” Vi siger tak for de dejlige kommentarer fra eleverne i 2.M og god søndag til alle andre!

På billederne nedenfor kan de se elevernes forsøg med nerver og smagssans i aktion!

Tekst og fotos af Hans-Rudolph Lenler-Eriksen