Nyheder

Print

Langt fra skolebænken i Herning

Anna Marie Houe

3a, årgang 2001

Indtryk fra gymnasietiden: Hmm, jeg tror, at jeg var meget fokuseret på, hvad jeg skulle ”gøre i verden”. Jeg husker verden som stor, men også som en, der lå for mine fødder, og jeg husker mig selv som ivrig efter at træde ud i den. Også selv om man ikke helt var klar over, hvilken ”påklædning” og hvilken sti der var den rette. Måske en følelse af, at man ligesom skulle ”indtage verden”. Jeg husker følelsen af, at der var en masse derude i verden, som jeg ville ”rette op på” og gøre bedre.

Den samme motivation har jeg nok i dag, men efter mere livserfaring og livsfordybelse, ser jeg det på en helt anden måde. Som en af mine yndlings indiske ”vismænd” Ramana Maharshi sagde det: ”Wanting to reform the world without discovering one’s true self is like trying to cover the world with leather to avoid the pain of walking on stones and thorns. It is much simpler to wear shoes.”

Spirituel yoga og enormt indisk bryllup
Efter gymnasiet var jeg på Testrup Højskole og tog dernæst en tværfaglig bachelor i Dramaturgi på Århus Universitet med tilvalg på Religionshistorie og Indologi, KUA. Nu er jeg selvstændig, indehaver af Santhi Yoga School, en spirituel yoga- og meditationsskole/Retreatcenter i København og Indien. I øvrigt er jeg blevet gift med en inder og mor til to. Vores bryllup blev fejret i Indien med 1600 gæster (et lille indisk bryllup!) inklusiv 54 danskere. Faktisk var der mere end 10 tidligere elever fra Herning Gymnasium, som tog hele vejen til Indien for at være med til brylluppet. Vi ses stadig ofte!

Karrieredilemmaer 
Der er mange forskellige måder at gennemgå de tre år på gymnasiet. Jeg husker dilemmaer i karriere-tanker: ”Hvilken vej skal man vælge? Hvilke fag vil understøtte det, jeg skal bidrage professionelt med i denne verden?” Store spørgsmål for mig, der på ingen måde var afklaret med, hvilken karrierestige jeg skulle træde på. Jeg havde flere venner, som stilede målrettet efter, hvad de specifikt skulle bruge i deres videre studier og kunne til tider føler mig lidt famlende ved siden af. Men jeg husker også motivationen og drivkraften til at yde en ekstra indsats på det, jeg var god til og havde særlige talenter for – også uden at kende det egentlige mål. Dette har nok været kendetegnende for min efterfølgende karriere: At opdyrke kompetencer og opnå muligheder i lyset af personlig inspiration og faglig drivkraft.

“Virkelighedsstudier”
Da jeg startede min bacheloruddannelse var det med to års erfaringer bl.a. som lærervikar i Danmark og som højskoleunderviser i Indien. Jeg valgte at følge min drivkraft i teaterstudiet og kombinerede i de kommende år min faglige uddannelse med frivilligt og professionelt arbejde på teatre og i forskellige undervisningssammenhænge. En stilling i Bangladesh som korttidsvejleder på en teaterhøjskole for fattige landsbyfolk var starten på en ny epoke – igen drevet af min personlige og faglige interesse inden for teater og ”virkelighedsstudier” (for mig har teaterstudiet mest af alt handlet om at forstå den virkelighed, det afspejler og spiller bold med). Jeg afbrød mit studium for at søge dybere ind i andre virkeligheds – og teater-konventioner end den vestlige og vendte atter tilbage til Indien – denne gang med et års selvtilrettelagte teaterstudier på programmet. Denne søgen tog en drejning ned i en dybere dramaturgi, da blev opslugt af den ældgamle visdom om Yoga (enhed) praksis, filosofi og teori. I mange intense måneder gik jeg dybt i yogaen – særligt gennem meditationspraksis på op til 6 timer dagligt.

Hver dag er en berigende uddannelse
At jeg skulle ende som selvstændig med en yoga – og meditationsskole i Danmark og Indien, havde jeg aldrig gættet. Køligt overblik over budgetter, regnskaber og større logistisk overblik var aldrig en egenskab, jeg troede, jeg kunne eje. Men ved at følge mine kompetencer fokuseret er jeg havnet på ”min hylde” som selvstændig og spirituel yoga – og meditationsvejleder. Siden juni 2013 har min indiske mand og vores to børn bosat os i Sydindien. Herfra driver vi vores Spirituelle Retreats hovedsageligt for danskere. Det giver mig udfordring og mangfoldighedsudfoldelse, og jeg oplever hver dag som en berigende uddannelse i sig selv – selv om det er meget langt fra den der skolebænk, jeg sad på for længe siden i Herning.